Sunday 23 December 2012

Sumber Galian Negeri Kelantan (Part 3: Barit dan Bijih Besi)

BARIT (BARITE)


Barite atau barit (BaSO4) adalah mineral yang terdiri daripada sulfat barium. Kumpulan barite juga terdiri daripada baryte, celestine, anglesite dan anhidrat. Barite pada umumnya berwarna putih atau tidak berwarna, merupakan sumber utama barium. Barite dan Celestine membentuk larutan pepejal (Ba, Sr) SO4. Barit yang terpancar kadang-kadang dirujuk sebagai bologna batu sebagai bahan alkimia untuk spesimen pendar yang dijumpai dalam abad ke-17 berhampiran Bologna oleh Vincenzo Casciarolo. 


Barite berlaku akibat persekitaran depositional dan disimpan melalui sejumlah besar proses termasuk biogenik, hidroterma dan penyejatan. Barite biasa wujud dalam plumbum zink urat dalam batu kapur atau dalam deposit kolam air panas. Ia sering dikaitkan dengan anglesite mineral dan celestine. Ia juga telah dikenal pasti terkandung dalam meteorit. Fungsinya digunakan sebagai agen pemberat untuk menggerudi cecair dalam penerokaan minyak dan gas. Fungsinya untuk menindas tekanan pembentukantinggi dan mencegah blowouts. 


Barit lebih diperlukan sebagai peratusan daripada jumlah campuran lumpur. Manfaat tambahan barit sebagai bahan bukan magnet. Barit yang digunakan dalam penggerudian petroleum boleh menjadi hitam, biru, coklat atau kelabu bergantung kepada jasad bijih.


Gambar: Kristal barit yang dihasilkan daripada batu barite dan contoh batu barit yang belum diproses


BIJIH BESI

Bijih besi ditemui di Kampung Gual Dalam, Bukit Kwong Rantau Panjang. Sebelum ini kawasan itu merupakan kebun getah milik penduduk. Galian itu ditemui pada 2010 di bahagian selatan Bukit Kwong. Kawasan seluas 80 ekar milik penduduk disahkan mengandungi bijih besi. Di bahagian hilir pula baru ditemui galian terbabit akhir 2011 membabitkan kawasan seluas 70 ekar.


Penemuan bijih besi juga menyebabkan harga tanah di kawasan terbabit meningkat kepada lebih RM100,000 seekar. Bijih besi yang dilombong di situ sekitar 4,000 ke 5,000 tan sehari. Tanah-tanah yang mengandungi bijih besi disodok mengggunakan jentera dan dibawa ke pelabuhan Tok Bali sebelum dieksport ke China.


-Tamat-



sumber rujukan: Berita PKINK (Bumi Kelantan Kaya Sumber Mineral)

No comments: