Monday 17 December 2012

Alat Navigasi Kapal dan Alat Komunikasi Kapal PART 5: TELEGRAF DAN MARINE VHF RADIO


TELEGRAF 

Alat komunikasi kapal telegraf merupakan sebuah mesin untuk menghantar dan menerima mesej pada jarak jauh kapal. Menggunakan Kod Morse dengan frekwensi gelobang radio, kod morse adalah kaedah dalam penghantaran maklumat, dengan menggunakan standard data penghantaran nada atau suara, cahaya dengan membezakan ketukan dash dan dot dari mesej kalimat, kata, huruf, angka dan tanda baca. Kod morse boleh dihantar melalui wisel, bendera, cahaya, dan ketukan morse.




Pesan pada telegraf dihantar oleh operator telegraf (telegrapher) menggunakan kod morse yang dikenali dengan nama "telegram" atau "kabelgram", dan sering disingkatkan dengan mesej kabel atau wayar. Sebelum telefon jarak jauh (interlokal) diperkenalkan dan digunakan, telegram ini sangat terkenal pemakaiannya.
Kata telegraf yang sering didengar saat ini, secara umum merupakan telegraf elektrik. Telegraf dijumpai oleh seorang warga Amerika Syarikat bernama Samuel FB Morse bersama dengan pembantunya Alexander Bain.


MARINE VHF RADIO

Marine VHF radio merupakan alat komunikasi kapal yang dipasang untuk memenuhi tujuan komunikasi kapal iaitu memanggil pasukan penyelamat dan berkomunikasi dengan pelabuhan, kunci, bridges and marines, dan marine vhf radio beroperasi di frekuensi VHF, antara 156-174 MHz. Walaupun secara meluas alat komunikasi kapal marine vhf radio digunakan untuk mengelakkan pertembungan, satu set marine vhf radio adalah gabungan pemancar dan penerima dan hanya beroperasi pada standard, frekuensi antarabangsa dikenali sebagai salurannya.


Channel 16 (156.8 MHz) adalah panggilan antarabangsa. Marine VHF radio kebanyakan menggunakan "simplex" transmisi, di mana komunikasi hanya boleh berlaku dalam satu arah pada satu masa. Sebuah butang penghantaran pada set atau mikrofon menentukan apakah itu beroperasi sebagai pemancar atau penerima. Majoriti saluran, bagaimanapun, adalah sisihkan untuk penghantaran "duplex" saluran di mana komunikasi boleh berlaku dalam dua arah secara serentak [3]. Setiap saluran dupleks mempunyai dua penetapan frekuensi. Hal ini terutama kerana, pada hari-hari sebelum telefon dan satcomms menjadi luas, saluran dupleks boleh digunakan untuk meletakkan panggilan pada sistem telefon umum bagi bayaran melalui pembekal laut. Kemudahan ini masih terdapat di beberapa daerah, walaupun penggunaannya sebahagian besar telah mati. Di perairan AS, Marine VHF radio juga boleh menerima siaran radio cuaca, di mana mereka yang didapati, pada saluran, menerima hanya WX1 wx2, dan lain-lain. 

-Tamat-





2 comments:

fahim said...

tq dengan article2 ni.. boleh buat rujukan.

stazcandy said...

ye.boleh dibuat rujukan..