Sunday 9 December 2012

Alat Navigasi Kapal dan Alat Komunikasi Kapal PART 3: PETA DAN KOMPAS



 PETA

Alat navigasi kapal yang ketiga adalah peta, peta merupakan perlengkapan utama dalam pelayaran kapal bentuk dua dimensi (pada bidang datar) keseluruhan atau sebahagian dari permukaan bumi yang dipaparkan dengan perbandingan/skala tertentu. atau dengan kata lain representasi dua dimensi dari suatu ruang tiga dimensi. Ilmu yang mempelajari pembuatan peta disebut kartografi.



a. Unjuran peta mengikut jenis bidang unjuran dibezakan:
-Unjuran bidang datar / Azimuthal / Zenithal
-Unjuran Kon
-Unjuran Silinder

b. Unjuran peta menurut kedudukan bidang unjuran dibezakan:
-Unjuran normal
-Unjuran condong
-Unjuran transversal

c. Unjuran peta mengikut jenis unsur yang tidak distorsi dibezakan:

-Unjuran conform, merupakan jenis unjuran yang mempertahankan besarnya sudut
-Unjuran equidistant, merupakan jenis unjuran yang mempertahankan besarnya panjang jarak
-Unjuran equivalent, merupakan jenis unjuran yang mempertahankan besarnya luas suatu daerah pada bidang-lengkung


KOMPAS

Alat navigasi kapal yang ke-4 adalah kompas, Kompas adalah alat pengemudian kapal untuk menentukan arah kapal berupa sebuah panah penunjuk magnetik yang tidak menyelaraskan dirinya dengan medan magnet bumi secara tepat. Kompas memberikan rujukan arah tertentu, sehingga sangat membantu dalam bidang navigasi. Arah mata angin yang ditunjuknya adalah utara, selatan, timur, dan barat. Apabila digunakan bersama-sama dengan jam dan sekstan, maka kompas akan lebih tepat dalam menunjukkan arah. Alat ini membantu perkembangan perdagangan maritim dengan membuat perjalanan jauh lebih selamat dan berkesan berbanding ketika manusia masih berpandukan pada kedudukan bintang untuk menentukan arah navigasi kapal.


Penemuan bahawa jarum magnetik selalu mengarah ke utara dan selatan berlaku di China dan dihuraikan dalam buku loven Heng. Di abad kesembilan, orang Cina telah membangunkan kompas berupa jarum yang mengambang dan jarum yang berputar.Pelaut Parsi memperoleh kompas dari orang Cina dan kemudian memperdagangkannya. Tetapi baru pada tahun 1877 orang Inggeris, William Thomson, 1st Baron Kelvin (Lord Kelvin) membuat kompas yang dapat diterima oleh semua negara. Dengan memperbaiki kesalahan-kesalahan yang timbul daripada deviasi magnetik kerana peningkatan penggunaan besi dalam senibina kapal.


Berikut ini adalah arah mata angin yang dapat ditentukan kompas.
• Utara (disingkat U atau N)
• Barat (disingkat B atau W)
• Timur (disingkat T atau E)
• Selatan (disingkat S)
• Barat laut (antara barat dan utara, disingkat NW)
• Timur laut (antara timur dan utara, disingkat NE)
• Barat daya (antara barat dan selatan, disingkat SW)
• Tenggara (antara timur dan selatan, disingkat SE)


Alat apa pun yang mempunyai batang atau jarum magnetik yang tidak bergerak menunjuk arah utara magnetik dari magnetosfera sebuah planet sudah boleh dianggap sebagai kompas. Kompas jam adalah kompas yang dilengkapi dengan jam matahari. Kompas variasi adalah alat khusus berstruktur rapuh yang digunakan dengan cara mengamati variasi pergerakan jarum. Girokompas digunakan untuk menentukan utara sejati.
Lokasi magnet di Kutub Utara selalu bergeser dari masa ke masa. Kajian terkini yang dilakukan oleh The Geological Survey of Canada melaporkan bahawa kedudukan magnet ini bergerak kira-kira 40 km per tahun ke arah barat laut.menurut jenisnya kompal sebagai alat navigasi kapal di bagi menjadi 2 iaitu, kompas analog dan digital




Nantikan Entry yang Akan Datang-Alat Navigasi Kapal dan Alat Komunikasi Kapal  
PART 4: IRS

No comments: